ПРОГРАМА

реформування та розвитку

житлово-комунального

господарства

м. Миколаєва

на 2015-2019 роки

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

Програма реформування та розвитку житлово-комунального господарства міста Миколаєва на 2015-2019 роки (далі – Програма) розроблена з врахуванням основних напрямків стратегії реформування житлово-комунального господарства України, з метою підвищення ефективності та надійності функціонування житлово-комунальних систем життє забезпечення населення міста, поліпшення якості житлово-комунальних послуг з одночасним зниженням нераціональних витрат.

Виконання Програми передбачає удосконалення системи управління підприємствами й організаціями житлово-комунального господарства, розвиток ринкових відносин у галузі, створення конкурентного середовища і ринку послуг, залучення інвестицій у галузь, зокрема на засадах  публічно-приватного партнерства, зменшення витрат та втрат енергоносіїв у житлово-комунальному господарстві, проведення ефективної енергозберігаючої політики, підтримку розвитку різних форм самоорганізації населення (ОСББ, ОСН, громадські об’єднання), як партнерів у реалізації Програми.

На підставі аналізу результатів виконання Програми реформування та розвитку житлово-комунального господарства на 2010-2014 роки за кожним напрямком діяльності сформульовані невирішені проблеми, цілі та пріоритети, шляхи розв’язання головних проблем та досягнення цілей.

Прогнозний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для виконання завдань Програми, визначено в цінах, які діяли на момент розробки Програми.

РОЗДІЛ 1. ПЕРЕДУМОВИ СТВОРЕННЯ ПРОГРАМИ

ТА СУЧАСНИЙ СТАН ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО

ГОСПОДАРСТВА МІСТА

Житлово-комунальне господарство – це важлива соціальна галузь, яка забезпечує населення, підприємства та організації необхідними житлово-комунальними послугами, суттєво впливає на розвиток економічних взаємовідносин у місті.

Житлово-комунальне господарство є найбільш технічно відсталою галуззю економіки з багатьма проблемами, які останнім часом особливо загострилися.

Дійшов критичної межі технічний стан мереж і споруд, які експлуатуються підприємствами житлово-комунального господарства. Планово-попереджувальний ремонт поступився місцем аварійно-відбудовним роботам.

Проблеми та причини, які не дозволяють сьогодні якісно утримувати житлово-комунальне господарство та якісно надавати послуги населенню:

- несвоєчасне оновлення основних фондів;

- низький рівень впровадження енергозберігаючих технологій;

- відсутність комплексної системи обліку та регулювання споживання води, газу, теплової енергії на всіх етапах виробництва, транспортування, постачання та споживання житлово-комунальних послуг;

- хронічне недофінансування капітального ремонту житлового фонду та, як наслідок, значне погіршення технічного стану інженерного обладнання, окремих конструктивних елементів будівель, наявність ветхого та аварійного житла. Це не дозволяє розпочати роботу з реконструкції житлових будинків першої масової забудови;

- недостатність бюджетних коштів, які передбачаються на утримання об’єктів благоустрою міста, капітальний ремонт житлового фонду, доріг, мостів, мереж зовнішнього освітлення, озеленення тощо;

- недостатність залучення у галузь інвестицій та обігових коштів, що призвело до морального та фізичного зносу основних фондів підприємств, підвищення аварійності комунальних об’єктів, збільшення питомих та непродуктивних витрат матеріальних та енергетичних ресурсів, що негативно впливає на рівень та якість надання житлово-комунальних послуг;

- відсутність ефективного власника багатоквартирних будинків, як цілісного житлового комплексу;

- відсутність механізму стягнення заборгованості з населення за житлово-комунальні послуги;

- відсутність дієвого механізму контролю за якістю житлово-комунальних послуг споживачами та їх представниками – ОСН та громадськими об’єднаннями;

- недостатня компетенція ОСН, громадських об’єднань як контролерів якості послуг;

- недостатня компетенція ОСББ для управління, утримання житла;

- недостатня конкуренція  на ринку товарів і послуг у сфері житлово-комунального господарства;

- традиція неощадливого використання ресурсів.

Наявна законодавча та нормативна база недостатня і недосконала, не забезпечує правових засад реформування житлово-комунального господарства, взаємовідносин підприємств і організацій галузі та споживачів послуг.

Усе це свідчить про наявність системної кризи в галузі та про міжгалузевий характер проблем, для розв’язання яких і для забезпечення переходу до нової моделі сталого функціонування житлово-комунального господарства необхідне проведення житлово-комунальної реформи.

ЖИТЛОВЕ ГОСПОДАРСТВО

Житловий фонд м. Миколаєва складає 41 437 домоволодінь, з яких:

- 38 120 будинків приватної власності;

- 59 будинків – відомчий житловий фонд;

- 250 будинків, які обслуговують ОСББ, ЖБК;

- 3008 будинків комунальної власності міста.

У житлових будинках міста Миколаєва за станом на 01.11.2014 мешкає 494,6 тис.чол. У місті налічується 580 дитячих та 96 спортивних майданчиків.

Комунальний житловий фонд включає 3008 будинків, загальною площею 6,233 млн. кв.м, житловою площею 3,841 млн. кв.м, 125006 квартир, з яких приватизовано – 110357 або 88%.

Житловий фонд обладнано:

- водопроводом                                           96,8%;

- каналізацією                                             96,3%;

- опаленням                                      96,1%;

- гарячим водопостачанням                       92,8%;

- ваннами (душами)                         92,8%;

- газом                                                          93,7%;

- електроплитами                                        2,6%.

У житлових будинках нараховується 1675 ліфтів, 1762 будинки мають системи центрального опалення, 27 будинків обладнані системами пожежогасіння і димовідведення. У дворах старої забудови розташовано 227 дворових туалетів, 75 водорозбірних колонок.

У наявності аварійного житла – 70 квартир, загальною площею 3096,4 кв.м, ветхого житла – 179 квартир, загальною площею 6764,7 кв.м, не придатного до проживання – 34 квартири, загальною площею 2053,8 кв.м.

Коштів, які виділяються з міського бюджету на ремонт житлового фонду, недостатньо для вирішення всіх проблем, у зв’язку з великою потребою в капітальному ремонті покрівель, ліфтів, систем опалення, мереж водопроводу і каналізації, сходів, балконів, міжпанельних швів та інших конструктивних елементів житлових будинків.

Кожний четвертий будинок потребує проведення капітального ремонту, водночас протягом останніх років обсяги виконання капітального ремонту житла залишаються на рівні 10-15% від необхідної потреби.

На сьогодні потребують невідкладного ремонту покрівлі в 665 будинках, що складає 548,87 тис кв.м на суму 137 млн.грн., герметизації стиків – 135 будинках, що складає 252 км на суму 20 млн.грн., ремонту внутрішньобудинкових мереж водо-, теплопостачання, водовідведення – 626 будинків на суму 30,5 млн.грн., ремонту фасадів – 224 будинки на суму 36,112 млн.грн.

На даний час у житлових будинках міста 1168 ліфтів відпрацювали нормативний термін експлуатації (25 років) і потребують заміни.

У всіх житлових будинках, обладнаних системами пожежогасіння, димовидалення та пожежної сигналізації, дані системи перебувають в незадовільному стані і потребують відновлення.

Одним з пріоритетних напрямків міської влади є забезпечення мешканців міста житловими умовами належної якості, у тому числі утримання прибудинкових територій в належному санітарно-технічному стані.

АНАЛІЗ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА ТА ЧИННОЇ ТАРИФНОЇ ПОЛІТИКИ

Проблеми, пов’язані з функціонуванням житлово-комунального господарства, неефективність реформування галузі призвели до незадовільного стану основних фондів підприємств, зростаючу їх збитковість. Нестача власних і бюджетних фінансових ресурсів, відсутність дієвих механізмів залучення позабюджетних коштів не сприяють вирішенню завдань технічного переоснащення та розвитку комунальної інфраструктури.

Через недосконалу тарифну політику підприємства системи житлово-комунального господарства, які  працюють на регульованих тарифах,  не мають достатніх матеріальних та технічних ресурсів, необхідних для виконання своїх функцій у нормативному режимі.

Житловий фонд комунальної власності м. Миколаєва обслуговують 17 житлово-експлуатаційних підприємств, з яких 9 засновані на комунальній власності, 8 – на приватній.

З підприємств, які здійснюють обслуговування житлового фонду станом на 01.11.2014, 5 комунальних підприємств мають ознаки банкрутства, результатом господарської діяльності цих підприємств є збитки в розмірі 1 059,0 тис.грн.

Однією з причин низького рівня оплати за житлово-комунальні послуги є неспроможність підприємств надавати послуги в повному обсязі, знизити їх собівартість. Все це зумовлює зростання незадоволення серед населення.

Незадоволення населення якістю послуг, що надаються, та його обмежена платоспроможність призводять до зростання дебіторської заборгованості з оплати населенням житлово-комунальних послуг (рівень оплати рахунків за утримання будинків, споруд, прибудинкових територій у місті становить 94,5%). Станом на 01.12.2014 дебіторська заборгованість по підприємствах становить 33 321,8 тис.грн. (у т.ч. борг населення – 27 910,3 тис.грн.), кредиторська – відповідно 27 419,9 тис.грн.

Хронічний дефіцит оборотних коштів підприємств призвів до кризи в розрахунках з бюджетом та підприємствами-підрядниками. Кошти спрямовуються не на технічний розвиток підприємства та утримання житлового фонду відповідно до затверджених стандартів, а на виплату заробітної плати з усіма обов’язковими нарахуваннями на фонд заробітної плати, обов’язкових податків і зборів.

Питома вага витрат на фінансування технічного розвитку підприємств в загальній структурі витрат зменшується (становить 5-10%) і не забезпечує витрати не тільки на реновацію, але навіть на капітальний ремонт основних фондів.

За вказаних умов реалізація довгострокових програм стає практично неможливою. В той же час важливим елементом розвитку міського господарства є технічне переозброєння всіх напрямків господарювання, застосування нової техніки, енергозберігаючих технологій, комп’ютеризація всієї системи житлово-комунального господарства.

Аналіз функціонування житлово-комунального господарства свідчить про наявність системної кризи та необхідність прискорення проведення реформ та переходу до роботи в ринкових умовах.

Оскільки проведення системних реформ галузі потребує часу, з метою недопущення подальшого погіршення технічного стану житлового фонду розроблено Порядок надання фінансової підтримки підприємствам галузі на здійснення окремих заходів з утримання та поточного ремонту житлового фонду, зокрема на придбання матеріалів для проведення робіт з підготовки до осінньо-зимового періоду, що дозволить в період реформування зберегти житловий фонд, зробити галузь більш привабливою для інвестування. Залучення інвестиційних коштів у впровадження інноваційних проектів у сфері житлово-комунального господарства, дозволить здійснювати впровадження енергозберігаючих технологій, оптимізувати витрати на надання послуг та підвищувати їх якість.

Для збереження конкурентоспроможності на ринку житлово-комунальних послуг підприємства житлово-комунальної галузі комунальної власності потребують інвестицій, що забезпечується шляхом здійснення внесків до статутних капіталів таких підприємств та надання фінансової підтримки  у відповідності до розробленого Положення.

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ДВІР

Завдяки впровадженню заходів по розділу “Миколаївський двір” значно покращиться життєдіяльність мешканців міста та естетичний вигляд прибудинкових територій, що у свою чергу, надасть можливість мешканцям похилого віку комфортно проводити свій час, а мешканцям шкільного та дошкільного віку надасть активно та з користю проводити вільний час та залучатися до здорового способу життя.

Відбір об’єктів здійснюється департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради спільно з адміністраціями районів Миколаївської міської ради відповідно до пропозицій депутатів Миколаївської міської ради, які обрані за мажоритарною системою.

Критеріями відбору для фінансування об’єктів є:

- рівень оплати населенням житлово-комунальних послуг;

- чисельність мешканців, які проживають на певній території;

- утворення органів самоорганізації населення;

- участь на конкурсної основі (конкурс муніципальних грантів) мешканців та їх різних форм самоорганізації (ОСН /ОСББ, громадських об’єднань) у співфінансуванні заходів (до 50%).

Заходи, які вживалися відокремлено, не надали в повному обсязі бажаного результату. І тільки завдяки запропонованим комплексним заходам робота в цьому напрямку значно покращилась. Прикладом може бути робота, яка проведена у 2014 році.

В рамках розділу “Миколаївський двір” проведено роботи в 25 дворах (67 будинків), в яких проживають 11284 мешканці.

У результаті проведеної роботи встановлено 25 нових дитячих та спортивних майданчиків.

Комплексно проведено роботи в 15 дворах, в яких:

- відремонтовано 2 376 кв.м внутрішньоквартальних доріг на суму 539,868 тис.грн.;

- відремонтовано зовнішнього освітлення на загальну суму 292 тис.грн.;

- проведено омолодження 217 дерев, знесено 76 аварійних та сухих дерев;

- проведено роботи загальнобудівельного характеру: ремонт відмосток, козирків під’їздів, зовнішнього освітлення під’їздів, фарбування вхідних дверей, побілка фасадів, відремонтовані і встановлені нові лавки і столи, приведені в порядок місця збору твердих побутових відходів.

Поряд з цим, всього по місту Миколаєву виконано поточний та капітальний ремонт 28789 м 2 внутрішньоквартальних проїздів 29 дворів на суму 5790,54 тис.грн.

 

Сприяння створенню та функціонуванню об’єднань співвласників багатоквартирних будинків ТА ОРГАНІВ САМООРГАНІЗАЦІЇ НАСЕЛЕННЯ

 

Одним із завдань у напрямку реформування житлово-комунального господарства є посилення впливу мешканців будинків на умови свого проживання та якість обслуговування житла шляхом стимулювання створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та органів самоорганізації населення (далі – ОСББ та ОСН).

Протягом останніх років одним з першочергових пріоритетних напрямків роботи виконавчих органів міської ради визначено створення ОСББ та ОСН.

Створення ОСББ в місті Миколаєві розпочалося з 1996 року і на сьогодні в місті налічується 293 ОСББ (загальна площа будинків складає 1163,2 тис.м 2), в тому числі 59 об’єднань створено в будинках комунальної власності міста. Частка створених ОСББ у порівнянні із загальною площею будинків міської комунальної власності (6233 тис.м 2) складає 18,5%.

Основними причинами повільного створення ОСББ в будинках міської комунальної власності є недостатня обізнаність мешканців будинків з цих питань; відсутність ініціативних мешканців, які мають бажання взяти на себе повноваження та відповідальність по управлінню будинком (більшість будинків потребують капітального ремонту); недосконалість існуючої законодавчої бази; ускладнений процес оформлення та відведення земельної ділянки у власність ОСББ; відсутність достатньої фінансової підтримки з боку держави.

З метою стимулювання створення ОСББ в місті, починаючи з 2006 по 2014 роки, за рахунок різних джерел фінансування надано підтримку 60 ОСББ. В результаті чого виконані роботи з капітального та поточного ремонтів, реконструкції, встановлення приладів обліку теплової енергії на будинках ОСББ на загальну суму майже 9 мільйонів гривень.

У департаменті житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради створений банк даних щодо проектів ОСББ міста, на які виготовлена проектно-кошторисна документація та складений перелік ОСББ будинків комунальної власності міста, які зверталися щодо потреби виконання капітального ремонту.

На сьогодні в м. Миколаєві мешканцями активно створюються будинкові, вуличні, квартальні комітети – органи самоорганізації населення, які поєднують у собі риси як громадських організацій, так і органів публічної влади.

З органами публічної влади орган самоорганізації населення пов`язує те, що вони беруть участь у вирішенні питань місцевого значення, що передбачає наявність в органу самоорганізації населення певних повноважень, якими їх наділяє орган публічної влади – міська рада; а також те, що органи самоорганізації населення здійснюють свої повноваження в межах відповідної території.

У той же час подібно до громадської організації органи самоорганізації населення працюють на громадських засадах, їх діяльність базується на засадах добровільності щодо взяття на себе окремих повноважень публічної влади.

Орган самоорганізації населення — це представницький орган, що створюється жителями, які на законних підставах проживають на території селища, міста або їх частин, для вирішення завдань, передбачених Законом України “Про органи самоорганізації населення”.

Протягом кількох років перспективною можливістю реалізувати починання, спрямовані на благо жителів і розвиток міських територій для членів миколаївських будинкових, вуличних, квартальних комітетів є щорічний конкурс проектів органів самоорганізації населення (ОСН) м. Миколаєва “Шанс для реалізації ідей”, що проводиться в межах міської Програми розвитку ОСН. Є база ОСН, що вже мають успішний досвід реалізації проектів з вирішення проблем енергозбереження, ремонту будинку та благоустрою прибудинкової території.

Департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради за рахунок коштів, передбачених у міському бюджеті, проводиться навчання ініціативних жителів багатоквартирних будинків по програмах: підвищення кваліфікації голів і / або членів правлінь об’єднань співвласників багатоквартирних будинків і для здобуття кваліфікації “керівник багатоквартирного житлового будинку”. Станом на 01.11.2014 пройшли навчання 144 голів, членів правлінь ОСББ та ініціативних мешканців багатоквартирних будинків.

Департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради створений банк даних спеціалістів, які пройшли навчання, і ОСББ, ініціативні групи мають можливість звернутись і обирати собі фахівця по управлінню будинком.

 

 

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ

БІЛЯ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ, ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ТА КУЛЬТУРИ

 

У м. Миколаєві налічуються 163 заклади управління освіти Миколаївської міської ради, у тому числі 72 загальноосвітні школи, 73 дитячі навчальні заклади та 12 позашкільних навчальних закладів. Крім того, в місті налічується 23   лікувально-профілактичних заклади управління охорони здоров’я Миколаївської міської ради та 64 заклади управління з питань культури та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради.

З метою забезпечення безпеки дорожнього руху, якісного функціонування, належного рівня життєдіяльності об’єктів охорони здоров’я, освіти та культури міста необхідно провести біля цих закладів влаштування та відновлення пристроїв примусового зниження швидкості; влаштування та ремонт направляючих пішохідних огорож; встановлення, заміну та ремонт дорожніх знаків; нанесення та поновлення дорожньої розмітки, будівництво світлофорних об’єктів; ремонт асфальтобетонного покриття під’їзних шляхів та тротуарів, кронування та знесення дерев; влаштування пандусів; відновлення зовнішнього освітлення; улаштування стоянок для автомобілів, у тому числі стоянок для автомобілів інвалідів.

 

БЛАГОУСТРІЙ ТА САНОЧИСТКА

 

Одним із пріоритетних напрямів діяльності міської ради та її структурних підрозділів є підтримка належного санітарного стану міста. Санітарний стан та благоустрій м. Миколаєва визначено Правилами благоустрою, санітарного утримання територій, забезпечення чистоти і порядку в м. Миколаєві, які діють в місті з квітня 2007 року.

Єдиним місцем видалення відходів, які вивозяться з території м. Миколаєва, є міський полігон ТПВ, розташований поблизу с. В.Корениха. Полігон введено в експлуатацію у 1972 році, розрахунковий строк експлуатації – 50 років, площа – 37,93 га, розрахунковий обсяг видалення відходів – 50 млн.м 3. На даний час захоронено 40 млн.м 3. Суб’єктом господарювання, який експлуатує та обслуговує полігон ТПВ є КП Миколаївської міської ради “Миколаївкомунтранс”. Відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1216 полігон має санітарно-технічний паспорт та паспорт місця видалення відходів.

Також СЕС проводяться дослідження проб ґрунту та повітря на вміст шкідливих речовин на полігоні ТПВ та в санітарно-захисній зоні, за результатами яких надаються висновки щодо відсутності перевищення ГДК у відібраних пробах.

Серед нагальних проблем полігону ТПВ – відсутність огорожі та під’їзної дороги до місць розвантаження ТПВ. На даний час вирішується питання фінансування необхідних робіт для встановлення огорожі та будівництва під’їзних шляхів.

На сьогоднішній час полігон ТПВ безперебійно обслуговує місто  Миколаїв, але його ресурс обмежений, що викликає необхідність вишукування нових шляхів поводження з ТПВ, тому робочою групою продовжується робота по розгляду пропозицій інвесторів та інших підприємств щодо співпраці в галузі створення сміттєпереробного комплексу для міста Миколаєва та ведеться робота по визначенню місця розташування даного комплексу. Крім того, на виконання ст. 6 Кіотського Протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату було підписано договір про співробітництво по дегазації полігону ТПВ в м. Миколаєві між КП “Миколаївкомунтранс” та ТОВ “ЛНК” (м. Київ). Метою договору є будівництво комплексної інженерної споруди на полігоні ТПВ для дегазації полігону та виробництва електроенергії, що дозволить підвищити рівень безпеки полігону ТПВ та обмежити його вплив на зміну клімату. У 2014 році КП “Миколаївкомунтранс” разом з ТОВ “ЛНК” були розпочаті роботи з монтажу заводу по відбору біогазу з подальшою переробкою його в електричну енергію (зелений тариф).

У 2014 році послугами з вивезення твердих побутових відходів охоплено 95% населення. Результатом цієї роботи є зменшення кількості несанкціонованих звалищ.

Однією із нагальних проблем м. Миколаєва є постійне збільшення кількості безпритульних тварин, що призводить до підвищення соціальної напруженості та збільшення скарг від мешканців міста.

Комплекс послуг поводження з тваринами, включаючи  регулювання чисельності безпритульних тварин гуманними методами, покладено на КП ММР “Центр захисту тварин”, яке планує розпочати дану діяльність з 2015 року на базі пункту стерилізації та утримання тварин по вул. Комінтерна, буд. 36.

Для ефективного та дієвого вирішення проблеми постійного збільшення чисельності безпритульних тварин розроблена схема регулювання їх чисельності, що включає:

- надходження заявки від мешканців міста до адміністрацій районів Миколаївської міської ради або на телефон служби оперативного реагування “15-88” – обробка заявки та передача її в роботу спеціалістам КП ММР “Центр захисту тварин”;

- виїзд бригади (водій, ловець, фельдшер) для відлову тварини – визначення їх місцезнаходження та відлов тварин;

- перетримку в карантині до операції (1-2 дні) – підготовка до операції;

- стерилізацію (кастрацію) або евтаназію та кремацію (за необхідності умертвіння тварин, що становлять небезпеку для мешканців міста, та тварин хворих на сказ чи інше особливо небезпечне захворювання);

- післяопераційну перетримку тварин (1-4 дні) – обробка рани, щеплення проти сказу;

- повернення на місце відлову;

- підготовку та відправку актів наданих послуг до адміністрацій районів Миколаївської міської ради, погодження актів з адміністраціями;

- звіти адміністрацій районів Миколаївської міської ради перед департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради по відпрацьованих заявках;

- відправку департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради виставлених рахунків до управління Державної казначейської служби України у м. Миколаєві з подальшою оплатою за надані послуги КП ММР “Центр захисту тварин”.

Використовуючи дану схему в роботі, КП ММР “Центр захисту тварин” зможе щорічно стерилізувати близько 2250 безпритульних тварин.

Індикатором критеріїв сприятливого для життєдіяльності людини навколишнього середовища є стан так званих “зелених легенів міста”.

Загальна площа зелених насаджень в м. Миколаєві складає 991,19 га.

У м. Миколаєві на кожного жителя міста припадає більше 18,5 квадратних метрів зелених насаджень, без обліку садів будинків приватного сектору і колективних садових товариств.

Переважними породами дерев у місті є акація біла, клен ясенелистий, шовковиця, тополя біла, клен гостролистий, горіх волоський, ясен зелений і звичайний, платан західний, дуб черешчатий, каштан кінський, липа дрібнолиста. Показник доступності зелених зон у Миколаєві доволі низький: за оцінкою управління архітектури та будівництва Миколаївської міської ради, тільки близько 11% населення міста живе на відстані не далі 300 м від найближчої зеленої зони відпочинку. З 2003 року в Миколаєві швидко розвивалась інфраструктура, велось будівництво, що призвело до змін екологічного фону.

Кількість “зелених легень” міста скорочується: частина зелених насаджень зноситься під час будівництва об’єктів, частина по-варварськи пошкоджується, корисні, дорогоцінні види навіть викрадаються.

На сьогодні сфера утримання зелених насаджень – це важлива соціальна галузь, з багатьма проблемами, які останнім часом особливо загострилися. На території міста розташовано 10 парків загальною площею 196,10 га.

Крім утримання зелених насаджень в парках і скверах, які знаходяться на балансі департаменту ЖКГ, необхідно провести відновлення освітлення, ремонт пішохідних доріжок, огорожі, додатково встановити лави та урни.

Роботи по догляду, утриманню, санітарному очищенню та відновленню зелених насаджень виконуються підрядною організацією на замовлення департаменту ЖКГ. Крім проблеми утримання зелених насаджень в парках, скверах та бульварах, в Миколаєві гостро стоїть питання відновлення зеленого фонду, середній вік якого на даний час перевищує віковий строк служби. Масова висадка дерев проводилась в центрі міста до Великої Вітчизняної війни (60-70 років тому), а по окраїнах міста – після (40-45 років тому). Переважаючі породи: акації та тополі. В останній час перевага надається новим породам і формам зелених насаджень.

В Миколаєві на теперішній час проводяться роботи по інвентаризації зелених насаджень, розробляються плани реконструкції скверів.

До 220-річного ювілею міста було проведено реконструкцію скверу “Ради Європи”, скверу ім. Лягіна, скверу ім. Макарова. Проведено благоустрій Тернівської розвилки: висаджено берези та влаштовано альпійську гірку і, що особливо важливо, для догляду за цими оновленими зеленими куточками підведені водопровідні системи.

До 65-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні здійснено масштабну реконструкцію скверу ім. 68 Десантників, оновлено усі зелені насадження та змінено тротуарне покриття. Також проведено роботи з благоустрою та реконструкції скверу ім. Т.Г. Шевченка.

Для підтримки та покращання стану наших “зелених легенів” необхідно витрачати близько 20 млн.грн. на рік.

У місті Миколаєві нараховується 956 вулиць. Загальна протяжність доріг складає 834,9 км, у тому числі з твердим покриттям – 644,6 км, з ґрунтовим –190,3 км. Міські шляхи зв’язують два мости через річки Південний Буг і Інгул, один шляхопровід у Широкій Балці, Аляудська переправа та Каботажний мол. Зливова закрита каналізація міста має протяжність 56,1 км, налічується 1074 одиниць дощоприймальних колодязів, 888 одиниць оглядових колодязів, 2144 одиниці решіток. На території міста розташовано 94 світлофорних об’єкти; 12000 дорожніх знаків; 29447 одиниць світлоточок зовнішнього освітлення; пляж – “Стрілка” та зона відпочинку “Прибій”; 15 цвинтарів, у тому числі 6 діючих, 9 закритих.

В умовах різкого збільшення інтенсивності дорожнього руху, у тому числі і транзитного автотранспорту, що є наслідком відсутності об’їзної дороги переважна більшість міських доріг непридатна для комфортного та безпечного руху. Кошти, які передбачаються на утримання і ремонт вулично-дорожньої мережі, не забезпечують проведення необхідних обсягів робіт у центральній частині міста та на магістральних дорогах.

Міст через р. Південний Буг знаходиться в експлуатації з 1964 року, забезпечує автотранспортне сполучення по магістральній автомобільній дорозі державного значення М-14 Одеса – Мелітополь – Новоазовськ (на Таганрог). Інтенсивність руху складає біля 40 тисяч транспортних одиниць на добу. Проектно-кошторисною документацією передбачено 23,8 млн.грн. За період 2001-2003 років виділено і освоєно 8,4 млн.грн. Через брак коштів не закінчено капітальний ремонт Південнобузького мосту.

Міст через р. Інгул знаходиться в експлуатації з 1980 року, пролягає на суміщеному маршруті з автодорогою державного значення М-23 Ульянівка – Миколаїв (через Вознесенськ). Інтенсивність руху – 30 тисяч транспортних одиниць на добу. На ремонт мосту підготовлено проектно-кошторисну документацію на суму 12,0 млн.грн.

Внаслідок тривалої експлуатації та в результаті збільшення навантаження на мости відбувається швидке їх руйнування. На сьогодні внаслідок корозії елементів, послаблення заклепок і їх випадіння, пошкоджено ортотропні плити, через необхідність заміни шестерні механізму повороту та відсутності системи зв’язку знизилась надійність і несуча спроможність вузлових з’єднань мостів. Відсутність коштів та несвоєчасне виконання необхідних ремонтів може призвести до трагічних наслідків.

В аварійному стані знаходяться також шляхопровід в Широкій Балці та Аляудська понтонна переправа, яка є єдиним джерелом життєзабезпечення мешканців півострова Аляуди.

Для виготовлення проектно-кошторисної документації, проведення експертизи і капітального ремонту шляхопроводу в Широкій Балці за попередніми підрахунками необхідні кошти в розмірі 3500,0 тис.грн.

Реконструкція понтонної переправи виконувалася у 1994 році. На той час дерев’яний настил було замінено на металевий, а непридатні понтони на такі, що були у вжитку. Це були тимчасові заходи, але через брак коштів у міському бюджеті з 2008 по 2012 роки було виконано роботи по заміні 4 понтонів з 6 аварійних. На сьогодні Аляудська переправа потребує негайного капітального ремонту.

Склалося критичне становище  із зливовою каналізацією міста. На даний час першочерговою метою є відновлення та очищення таких об’єктів:

- зливостоку № 34, який бере свій початок від вул. Сиваської Дивізії і проходить через вулиці: Конопатна, Гречишникова, Петровського, Ворошилова, Теслярська, 6 Воєнна, Майстерська, Маршала Малиновського, Косіора, і виходить в районі вул. 100 квартал до річки Інгул;

зливостоку № 13 по вул. Індустріальній;

зливостоку № 4 – колектор (тунель), розмір якого 2,4 мх 1,75 мпроходить по вул. Громадянській від вул. Спаської до вул. Пролетарської і впадає у річку Південний Буг.

З метою відведення зливових вод з дворової території житлових будинків по вул. 8 Березня, 103-105, вул. 8 Березня та вул. Фрунзе необхідно будівництво зливового колектора протяжністю біля 706 м, який проходитиме по вул. 8 Березня від вул. 8 Поперечної до вул. 9 Поперечної, по вул. Поперечній від вул. 8 Березня до вул. Водопровідної з врізкою в основний колектор, орієнтовна сума на виконання проектних робіт – 64,2 тис.грн., на будівництво – 4,5 млн.грн.

Зливова каналізація міста потребує капітального ремонту, реконструкції  і будівництва КНС на випусках, що становить орієнтовно 39,6 млн.грн.

У місті Миколаєві мережі зовнішнього освітлення знаходяться на утриманні комунального підприємства “ГДМБ”. Роботи з відновлення і обслуговування мереж виконуються відповідно до плану з урахуванням приписів МРВ ВДАІ УМВС України в Миколаївській області, скарг та заяв громадян міста. Даним підприємством виконуються роботи з відновлення і обслуговування 1270 км мереж зовнішнього освітлення, 29447 од. світлоточок (газорозрядних, натрієвих, розжарювання). На обслуговування зазначеного обсягу по мінімуму необхідно 14,7 млн.грн. на рік.

Необхідно будівництво мереж зовнішнього освітлення на 18 вулицях міста та повної заміни існуючих мереж на 26 вулицях.

З метою економії споживання електричної енергії комунальним підприємством “ГДМБ” вишукуються можливості максимального забезпечення світлової активності світильників. Для цього використовуються світильники з енергоефективними лампами, які за своїми світловими характеристиками міцніші по світловому потоку та менші за споживанням електроенергії. На сьогодні необхідно замінити 10300 ламп накалювання.

З метою забезпечення безпеки учасників дорожнього руху, особистої безпеки громадян, протидії небезпечним посяганням на особу, її власність шляхом належного забезпечення освітлення вулиць міста та прилеглої території до житлових будинків необхідно виконати роботи з відновлення та будівництва мереж зовнішнього освітлення на більш значимих об’єктах, для цього потрібно приблизно 15 млн.грн.

У місті Миколаєві для регулювання дорожнього руху є 94 світлофорних об’єкти, яких для забезпечення безпеки дорожнього руху не вистачає. З метою забезпечення безпеки руху громадян і у зв’язку із збільшенням руху автотранспорту, вкрай необхідно будівництво та реконструкція 45 світлофорних об’єктів в місцях концентрації дорожньо-транспортних пригод міста.

У 2008 році відповідно до виділених коштів з міського бюджету розпочато роботи з впровадження автоматизованої системи керування дорожнім рухом, завдяки якій час проїзду регульованих магістралей знижується на 25%, кількість зупинок автотранспорту на регульованих перехрестях зменшується до 60%, рівень загазованості міських вулиць зменшується на 15-25%. Крім цього, при встановленні додаткового обладнання завдяки системі можливо проводити в будь-який час доби екологічний моніторинг перехресть, відслідковувати транспорт, що знаходиться у розшуку. Так із 56 об’єктів необхідно дообладнати 15.

З метою розвитку інфраструктури і вирішення екологічної проблеми, шляхом перерозподілу транспортного потоку з пр. Леніна, пр. Жовтневого, вул. Чкалова та вул. Чигрина заплановано будівництво транспортної розв’язки по вулицях Новозаводська – Залізнична – Скороходова – пров. Суднобудівельників – Індустріальна – вул. Червоних Майовщиків.

У 2008 році розроблена проектно-кошторисна документація на будівництво вулиці районного значення Індустріальної від вул. Червоних Майовщиків до котельні ВАТ асоціації “Миколаївзалізобетон-1”, за якою на будівництво дороги необхідно 17,3 млн.грн. Для проектування будівництва вулиць Новозаводська – Залізнична – Скороходова необхідно 870,0 тис.грн.

На балансі комунального підприємства “Миколаївська ритуальна служба” знаходяться 15 кладовищ, з них закритих 9 кладовищ. Для утримання 9  закритих і 6 діючих кладовищ (охорона, прибирання, поточний ремонт об’єктів) необхідно біля 1400,0 тис.грн. на рік, але через дефіцит бюджетних коштів, який склався за останні роки, на виконання вищезазначених робіт виділяється недостатньо.

З метою забезпечення належної охорони місць поховань, намогильних споруд на вищезазначених цвинтарях існує потреба у будівництві паркану в кількості 1800 п.м на суму 900 тис.грн.

У місті два діючих міських кладовища Балабанівське і Матвіївське, які забезпечують поховання до кінця 2014 року, тож вкрай необхідно будівництво нових кладовищ.

У місті Миколаєві берегова лінія пляжу “Стрілка” і зони відпочинку “Прибій” знаходиться на утриманні комунального підприємства “Миколаївська ритуальна служба”. На санітарне очищення вищезазначеної території, утримання рятувальної служби та ремонт обладнання потрібно приблизно 425 тис.грн. на рік.

На сьогодні ж існуючий парк машин і механізмів по комунальних підприємствах перебуває у вкрай незадовільному стані і не відповідає сучасним вимогам. З метою належного утримання об’єктів комунального господарства, задоволення потреби мешканців міста, мінімально необхідно придбання 50 од. техніки. Для цього необхідно понад 100 млн.грн.

 

СУЧАСНИЙ СТАН ПРИВАТНОГО СЕКТОРУ

 

Місто Миколаїв – адміністративний центр Миколаївської області. Загальна площа міських земель становить 25,3 тис.га. Загальна довжина вулиць, проїздів та набережних – 960 км.

Місто складається з 4 районів:

Центральний район розташований у північно-східній частині м. Миколаєва, межує з Ленінським і Заводським районами м. Миколаєва, Миколаївським, Новоодеським та Жовтневим районами Миколаївської області. Район є часткою обласного центру – міста Миколаєва.

Майже всі пам’ятки містобудування та архітектури і більшість пам’яток історії та культури знаходяться в Центральному районі (224 одиниці).

Улюбленим місцем відпочинку, прогулянок, зустрічей городян та гостей міста є вулиця Радянська – центральна вулиця міста, де заборонено рух транспорту.

У Центральному районі розташовано 12650 приватних домоволодінь, у яких мешкає 36 тисяч жителів (24% від загальної кількості мешканців Центрального району), які недостатньо забезпечені комунальними послугами (освітлення вулиць, технічний стан доріг, відсутність тротуарів, вивіз сміття тощо).

Мікрорайони приватної забудови (Р.Урочище, Тернівка, Варварівка, Матвіївка, район Слобідських вулиць), з яких фактично почалася забудова міста, не забезпечують повного рівня комфортності мешканців та потребують його підвищення.

Заводський район розташований на заході. Назва району говорить сама за себе. Заводський район за весь час свого існування є основним промисловим районом м. Миколаєва. 36,8% усіх промислових підприємств міста були розташовані на його території. Район омивається водами Бузького лиману.

Територія району становить 27 кв.км, на якій 173 вулиці і провулки, довжина шляхів загального користування – 112 км, житловий фонд 6620 будинків приватної форми власності, в яких мешкає населення – 25 тис.осіб.

До складу Заводського району входять кілька територіальних утворень (Велика і Мала Коренихи), а також компактні мікрорайони самозабудов, що склалися історично (Залізничне селище, робітниче селище Ялти). До нього також належать житлові “спальні” мікрорайони Намив і Ліски.

Ленінський район розташований на сході. Включає, крім іншого, місцини ПТЗ (ЮТЗ),Новий Водопій і Старий Водопій. На території району розташовані автобусний ізалізничний вокзализоопарк.

У Ленінському районі розташовано близько 8500 приватних домоволодінь, у яких мешкає понад 28470 жителів (20% від загальної кількості мешканців Ленінського району), які незадовільно забезпечені комунальними послугами (вивіз сміття, освітлення вулиць, аварійний технічний стан доріг, відсутність тротуарів та інше).

Мікрорайони приватної забудови не забезпечують повного рівня комфортності проживання та потребують його підвищення.

Корабельний район розташований на півдні. Включає такі місцини: Широка Балка,Жовтневе (Вітовка), Балабанівка, Кульбакине.

Більшу кількість території займає приватний сектор – 10350 будинків. Приватний сектор частково впорядкований: прокладені мережі водопроводу, каналізації, газопроводу середнього і низького тиску, телефонного зв’язку. Глобальна проблема Корабельного району – відсутність доріг з твердим покриттям. З 250 вулиць загальною довжиною 239450 п.м лише 58 вулиць мають тверде покриття.

Виконання Програми визначає здійснення комплексу заходів, спрямованих на поліпшення стану об’єктів комунального призначення, забезпечуючих життєдіяльність мешканців приватного сектору та комфортне їхнє проживання.

Дана Програма спрямована на розв’язання окремих проблем розвитку об’єктів комунального призначення приватного сектору, створення умов комфортного та безпечного проживання мешканців району.

 

ТЕПЛОЕНЕРГЕТИЧНИЙ КОМПЛЕКС МІСТА

 

Для централізованого питного водопостачання м. Миколаєва використовується вода р. Дніпро та підземних джерел. Середньодобове споживання води містом складає близько 160 тис. м 3, з яких 80% споживається населенням, а 20% задовольняють потреби промислових підприємств та інших споживачів.

Водопостачання м. Миколаєва може здійснюватися з 1-го джерела: р. Дніпро. Сира вода поступає для очистки в очисні споруди з р. Дніпро по 2 водоводах діаметром 1400 мм протяжністю 73 км потужністю 240 тис.м 3 води на добу.

Очисні споруди водопроводу загальною потужністю 190 тис.м 3 на добу, займають територію площею 52,8 га, працюють в форсованому режимі і забезпечують подачу питної води до 240 тис.м 3 на добу.

Технологічна схема подачі води включає в себе основні стадії очистки та обробки: коагуляція, відстоювання, фільтрування, знезараження. Очищена вода поступає в резервуари чистої води місткістю 19 тис.м 3, з яких існуючою насосною станцією 2-го підйому подається в місто. Для  розподілу питної води по місту водоканалом експлуатується 1202,1 кмводопровідних мереж.

На всіх трубопроводах встановлені витратоміри для врахування об’ємів поданої води.

З метою рівномірного розподілу води по районах міста водоканал експлуатує 29 підвищувальних насосних станцій. Така кількість НСВ пояснюється великим перепадом висот: по відношенню до НСВ 3-го підйому район Намив-Ліски на 52 м нижче, Промзона – на 30 м вище.

Довжина водопровідної мережі – 1202,1 км, з них аварійних – 82,79 км, у т.ч.:

- водопровідної мережі водоводів – 283,1 км, з них аварійних – 34,9 км;

- водопровідної мережі розвідних мереж: 711,1 км– вуличних мереж, з них аварійних – 24,59 км;

- внутрішньоквартальних мереж – 207,9, з них аварійних – 23,3 км;

- запірної арматури на водопровідній мережі – 2732 од., у т.ч.:

- на водоводах – 412 од.;

- на розвідних мережах – 2320 од.

Пожежних гідрантів – 1179 од.

Оглядових колодязів – 3000 од.

Водопровідних колонок – 211 од.

Поряд з цим на балансі МКП “Миколаївводоканал” є 14 артезіанських свердловин потужністю по 6 м 3/год: у мкр-нах Варварівка – 3 од; В.Корениха – 3 од., Матвіївка – 2 од., Сливине – 2 од., які забезпечують мешканців цих мікрорайонів водою для технічних потреб, ВОСК – 1 од., Херсонська обл., Білозірка – 2 од., ГОСК – 1 од.

Система водовідведення міста складається із мережі самопливних колекторів, якими стічні води транспортуються на 29 насосних станцій каналізації та мережі напірних колекторів, якими стічні води транспортуються від насосних станцій каналізації до Галицинівських чи Варварівських очисних споруд каналізації. У середньому через очисні споруди  каналізації проходить 70-90 тис.м 3 стічних вод.

Довжина каналізаційної мережі – 715,0 км, з них аварійних – 200,6 км; у т.ч.:

- головних колекторів – 140,6 км, з них аварійних – 96,9 км;

- самотічної мережі – 331,6 км, з них аварійних – 56,8 км;

- внутрішньодворової – 242,8 км, з них аварійних – 46,9 км.

Система централізованого водовідведення задовольняє потреби населення, індустріальні об’єкти та соціальні заклади міста на 63%.

Основне постачання тепла населенню м. Миколаєва здійснюється від двох найбільших його виробників: ПАТ “Миколаївська ТЕЦ” та ОКП “Миколаївоблтеплоенерго”. Провідне підприємство теплоенергетики ОКП “Миколаївоблтеплоенерго” забезпечує тепловою енергією близько 60% споживачів м. Миколаєва. На балансі підприємства знаходиться 111 котелень, встановленою потужністю від 615,63 Гкал/год., 70 бойлерних, ІТП, ЦТП, 370 котлів, з них на природному газі – 367 од., на вугіллі – 2 од., 143,534 х 2d км теплових мереж, у т.ч. котельні, бойлерні, ІТП, ЦТП теплоенергетичного комплексу Миколаївської міської власності, які знаходяться в оренді.

ПАТ “Миколаївська ТЕЦ” бере участь в покритті теплових та електричних навантажень. До складу основного обладнання входять 4 енергетичних котли, 3 водогрійних котли та 3 турбогенератори.

Більшість теплових мереж ПАТ “Миколаївська ТЕЦ” та ОКП “Миколаївоблтеплоенерго” введені в експлуатацію у 60-х роках 20-го століття.

Протяжність теплових мереж ОКП “Миколаївоблтеплоенерго” по місту – 196,43 км, з них ветхих – 20 км. 10,2% теплових мереж підприємства експлуатується більше 25 років, що перевищує допустимий нормативними документами термін експлуатації.

Протяжність теплових мереж ПАТ “Миколаївська ТЕЦ” по місту – 49,592 км, з них аварійних – 3,025 км, ветхих – 46,567 км. Близько 80% теплових мереж підприємства експлуатується більше 25 років, що перевищує допустимий нормативними документами термін експлуатації.

 

РОЗДІЛ 2. МЕТА ПРОГРАМИ

 

Мета Програми полягає у реалізації державної політики реформування житлово-комунального господарства, здійснення заходів щодо підвищення ефективності та надійності його функціонування, забезпечення сталого розвитку для задоволення потреб населення і господарського комплексу в житлово-комунальних послугах відповідно до встановлених нормативів та стандартів.

Реформування галузі проводиться з урахуванням інтересів кожної конкретної людини та передбачає підтримку розвитку різних форм самоорганізації і широке роз’яснення процесу і результатів реформ.

Для виконання поставлених завдань необхідно розробити механізми стимулювання створення ОСББ та ОСН , сприяти розвитку конкурентного середовища на ринку ЖКГ, залученню в міське господарство інвестиційних надходжень, зокрема на засадах публічно-приватного партнерства для вирішення проблемних питань.

Передбачається здійснення заходів Програми в таких сферах:

- утримання будинків, споруд і прибудинкових територій, у тому числі проведення реконструкції застарілого житлового фонду;

- надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення;

- виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, у тому числі з використанням альтернативних джерел енергії та видів палива;

- ремонт приміщень, будинків, споруд;

- благоустрій населених пунктів;

- покращання благоустрою та поліпшення умов проживання громадян в приватному секторі;

- створення цивілізованої інфраструктури об’єктів комунального та соціального призначення;

- соціальна рівноправність мешканців приватного сектору та задоволення їх потреб у якісних послугах.

 

РОЗДІЛ 3. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ ТА ЗАСОБИ,

НЕОБХІДНІ ДЛЯ ЇХ ВИКОНАННЯ

 

Основними завданнями Програми є:

- узгодження економічних інтересів держави та суб’єктів господарювання;

- забезпечення можливості розв’язання громадою міста Миколаєва житлово-комунальних проблем, зокрема за участю в об’єднаннях співвласників багатоквартирних будинків та органах самоорганізації населення;

- стимулювання створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та органів самоорганізації населення та їх компетенції;

- створення умов для надійного і безпечного надання житлово-комунальних послуг за доступними цінами, які стимулюють енергозбереження;

- усунення диспропорції у попиті та пропозиції на ринку житла і житлово-комунальних послуг;

- підвищення ефективності використання енергоносіїв та інших ресурсів, радикального зниження енергоємності виробництва, підвищення енергоефективності будинків, створення стимулів та умов для переходу економіки на раціональне використання та економне витрачання енергоресурсів;

- стимулювання приватної підприємницької ініціативи у виконанні завдань розвитку житлового фонду та комунальної інфраструктури;

- мінімізація техногенного впливу галузі на навколишнє середовище і людину в цілому;

- поліпшення якості управління житлом та комунальною інфраструктурою;

- створення дієвого механізму контролю якості житлово-комунальних послуг споживачами та їх представниками – ОСН та громадськими об’єднаннями;

- підвищення компетенції ОСН, громадських об’єднань як контролерів якості послуг;

- підвищення компетенції ОСББ для управління, утримання житла;

- стимулювання інноваційної, інвестиційної та енергозберігаючої активності суб’єктів господарювання;

- розроблення прозорого механізму формування цін і тарифів на продукцію та послуги підприємств, що проводять діяльність у житлово-комунальній сфері;

- створення конкурентного середовища на ринку надання житлово-комунальних послуг шляхом проведення конкурсів;

- створення механізму публічно-приватного партнерства.

 

Шляхи розв’язання проблем передбачають наступне:

 

ЖИТЛОВЕ ГОСПОДАРСТВО

 

1. Впроваджувати побудинкові тарифи на утримання будинків, споруд та прибудинкових територій згідно з чинним законодавством.

 

2015-2019 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, відділ цін та цінової політики управління економіки та інвестицій Миколаївської міської ради, експлуатаційні підприємства, що обслуговують житловий фонд

 

 

2. Продовжити роботу з розвитку конкурентного середовища надання житлово-комунальних послуг відповідно до постанови КМУ від 21.07.2005 № 631 “Про затвердження Порядку проведення конкурсу з надання житлово-комунальних послуг” та рішення Миколаївської міської ради від 17.12.2009 № 42/13 “Про затвердження Положення про конкурсну комісію з надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій у житловому фонді комунальної власності міста”.

 

Постійно

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

3. По мірі необхідності надавати пропозиції до центральних органів влади про внесення змін на державному рівні до законодавчих актів щодо поліпшення якості надавання житлово-комунальних послуг.

 

2015-2019 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

4. Продовжити роботу щодо створення органів самоорганізації населення (ОСН) – будинкових, вуличних, квартальних громадських комітетів, сприяти ОСН та громадським об’єднанням із забезпеченням матеріально-технічної бази. Проводити роботу із залучення населення до діяльності по збереженню житлового фонду і посилення контролю з боку мешканців будинків за виконанням обов’язків всіма учасниками договірних відносин у сфері надання житлово-комунальних послуг.

 

Постійно

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, адміністрації районів Миколаївської міської ради

 

 

5. Продовжити роботу з організації проведення загальних зборів мешканців житлових будинків щодо створення ініціативних груп ОСББ/ОСН та роз’яснення переваг створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків і передачі будинку на баланс ОСББ.

 

Постійно

Адміністрації районів Миколаївської міської ради, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, Ассоціація ОСББ м. Миколаєва

 

 

6. Впровадити концепцію пріоритетного виконання капітального ремонту та реконструкції елементів житлових будинків, в яких створюється ОСББ.

 

2015-2019 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради.

 

 

7. Забезпечити гарантійне проведення необхідного капітального ремонту будинку, в якому створено ОСББ, та прибудинкової території, після передачі будинку на баланс об’єднання відповідно до статті 24 Закону України “Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку”.

При проведенні капітального ремонту будинку ОСББ надається допомога. На кінець кожного року, відповідно до поданих заявок та наявності проектно-кошторисної документації, визначається потреба допомоги на наступний рік, і згідно з виділеними бюджетними коштами надається допомога ОСББ в проведенні капітальних ремонтів.

* При передачі будинку на баланс ОСББ комісією за участю представників ОСББ, департаменту ЖКГ ММР, балансоутримувача будинку, асоціації ОСББ міста визначаються види робіт з капітального ремонту із внесенням до акта приймання-передачі та рекомендаціями щодо черговості робіт.

* За необхідності проведення капітального ремонту будинку ОСББ надає відповідне звернення щодо надання допомоги на ім’я заступника міського голови, що координує діяльність з питань житлово-комунального господарства.

У зверненні ОСББ обирає один із варіантів отримання допомоги:

а) проведення капітального ремонту на умовах спільного фінансування: міський бюджет – 90%, ОСББ – 10% (для будинків міської комунальної власності), міський бюджет – 50%, ОСББ – 50% (для будинків, що не належать і не належали до міської комунальної власності);

б) шляхом введення ОСББ в мережу отримувачів коштів державного казначейства.

* У разі обрання варіанту “а”, ОСББ за власні кошти розробляє проектно-кошторисну документацію (ПКД) на капітальний ремонт, отримує експертний висновок на неї і не пізніше 1 жовтня надає ці документи до департаменту ЖКГ Миколаївської міської ради.

Департамент ЖКГ Миколаївської міської ради при формуванні переліку об’єктів капітального ремонту на відповідний рік враховує звернення ОСББ за наявності відповідних документів.

* У разі обрання ОСББ варіанту “б”, департамент ЖКГ Миколаївської міської ради передбачає в міському бюджеті відповідну суму допомоги. В даному випадку виготовлення проектної документації не є обов’язковим (можливо виділення коштів на матеріали, на виконання робіт). За участю ОСББ, департаменту ЖКГ Миколаївської міської ради, асоціації ОСББ складається дефектна відомість, на підставі якої ОСББ забезпечує складання кошторису, який перевіряється фахівцями департаменту ЖКГ ММР. Сума допомоги з міського бюджету визначається у розмірі не більше 50% від вартості робіт за кошторисом. Міська рада гарантує одноразове переведення коштів на рахунок ОСББ.

Департамент ЖКГ Миколаївської міської ради забезпечує перерахування коштів на рахунок ОСББ. ОСББ в свою чергу освоює кошти відповідно до цільового призначення протягом року з наданням підтверджуючих документів (належним чином оформлені акти виконаних робіт, видаткові накладні на матеріали). Також можливе поетапне перерахування коштів по мірі виконання робіт.

Асоціація ОСББ м. Миколаєва здійснює поетапне супроводження в оформленні необхідних документів у державному казначействі.

Допомогу ОСББ у вирішенні пріоритетних проблемних питань щодо проведення капітального ремонту (на умовах спільного фінансування) надається відповідно до розділу 2 наказу Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 10.08.2004 № 150 “Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд” на:

- капітальний ремонт покрівель;

- капітальний ремонт лежаків систем опалення та гарячого водопостачання;

- капітальний ремонт лежаків систем холодного водопостачання та водовідведення;

- капітальний ремонт електроосвітлення та силової проводки (до поверхових електрощитів включно);

- капітальний ремонт ліфтів (заміна);

- капітальний ремонт фасадів та балконів будівель;

- капітальний ремонт фундаментів та підвальних приміщень;

- капітальний ремонт перекриттів;

- відновлення внутрішньоквартальних проїзних доріг;

- відновлення асфальтових тротуарів та вимощення навколо будівель.

 

2015-2019 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

8. Продовжити роботу з організації навчання керівників ОСББ, ОСН з підвищення кваліфікації голів і/або членів правлінь об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та для здобуття кваліфікації “управитель багатоквартирного житлового будинку”.

 

Постійно

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, адміністрації районів Миколаївської міської ради

 

 

9. Оновлювати створений банк даних фахівців, що пройшли навчання з підвищення кваліфікації голів і/або членів правлінь об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та для здобуття кваліфікації “управитель багатоквартирного житлового будинку”, “громадський контролер-інспектор”.

 

Постійно

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

10. Рекомендувати керівним органам об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, органам самоорганізації населення  обирати головою об’єднання чи товариства особу, яка має відповідну освіту і пройде курс навчання з питань експлуатації житлового фонду та дієвих механізмів громадського контролю якості ЖК-послуг.

 

Постійно

ОСББ, ЖБК, органи самоорганізації населення (за узгодженням)

 

 

11. Продовжити роботу з прийняття у місті відомчого житлового фонду, в тому числі гуртожитків, інженерних мереж та об’єктів житлово-комунального господарства від підприємств та організацій у встановленому законом порядку.

 

Відповідно до звернень попередніх власників відомчих житлових

будинків та мереж

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, управління з використання та розвитку комунальної власності Миколаївської міської ради

 

 

12. Забезпечити беззбиткове функціонування підприємств житлово-комунального господарства міста за рахунок впровадження економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги з урахуванням інвестиційної складової. У разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов’язаний відшкодувати з місцевого бюджету виконавцям – виробникам різницю між затвердженим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг, відповідно до п. 4 ст. 31 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”.

 

2015-2019 роки

Виконком міської ради

 

 

13. З метою оптимізації та поліпшення роботи з обслуговування житлово-комунального господарства міста, підприємства, які надають відповідні послуги, визнані одержувачами бюджетних коштів, відповідно до Порядку надання та використання коштів, затверджених в кошторисі головного розпорядника на дотацію та фінансову підтримку підприємствам комунальної власності та іншим підприємствам, які не мають статусу бюджетної установи, але здійснюють заходи, передбачені місцевими програмами (додаток 2 до Програми).

 

2015-2019 роки

Виконком міської ради

 

 

14. Проводити щорічне аналітичне дослідження щодо оцінювання рівня задоволення жителів міста якістю надання житлово-комунальних послуг із залученням коштів різних джерел фінансування.

 

2015-2019 роки

Міська рада, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

15. Проводити комплексне інформування населення про значні події в місті, рішення міської ради у сфері ЖКГ, для залучення громадян в систему реформування ЖКГ, створення ОСББ, ОСН, інформування населення про стан оплати за житлово-комунальні послуги із залученням існуючих та створенням нових рекламно-інформаційних носіїв.

 

Постійно

Міська рада, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

БЛАГОУСТРІЙ ТА САНОЧИСТКА

 

16. Завершити інвентаризацію об’єктів зовнішнього освітлення, діючих кладовищ, пляжів, зелених зон загального користування, необхідних обсягів робіт та обсягів фінансування для приведення в належний стан.

 

2015-2019 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, адміністрації районів Миколаївської міської ради, підприємства комунальної власності міста

 

 

17. Впроваджувати передовий досвід утилізації твердих побутових відходів із застосуванням сучасних технологій та залученням інвестицій кредитного ресурсу українських, світових та Європейських банків для розробки та впровадження цього досвіду в м. Миколаєві.

 

2015-2017 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

18. Залучення до виконання Програми самих мешканців приватного сектору без особливих матеріальних вкладень. Кожен мешканець повинен мати договір на вивіз твердих побутових відходів та своєчасно виконувати прибирання прилеглої до домоволодіння території, а також благоустроювати її.

 

2015-2019 роки

Адміністрації районів Миколаївської міської ради

 

 

19. Забезпечити впровадження гуманних методів регулювання чисельності безпритульних тварин на території міста

 

2015-2019 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, адміністрації районів Миколаївської міської ради

 

 

20. Проводити роботи з реконструкції існуючих об’єктів благоустрою та утримання зелених насаджень міста згідно з технологічними картами та висадка зелених насаджень з урахуванням змін клімату.

 

2015-2019 роки

Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, адміністрації районів Миколаївської міської ради

 

 

ТЕПЛОЕНЕРГЕТИЧНИЙ КОМПЛЕКС МІСТА

 

21. Створення інформаційно-аналітичних баз даних та організація моніторингу всіх діючих систем теплопостачання, водопостачання та водовідведення з наступним коригуванням напрямів розвитку.

 

2015-2019 роки

МКП “Миколаївводоканал”, ОКП “Миколаївоблтеплоенерго”, ПАТ “Миколаївська ТЕЦ”, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

22. Забезпечення управління попитом на теплову енергію, реконструкцією, модернізацією та розвитком діючих систем теплопостачання.

 

2015-2019 роки

ОКП “Миколаївоблтеплоенерго”, ПАТ “Миколаївська ТЕЦ”, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

23. Приведення обсягів використання паливно-енергетичних ресурсів до норм споживання за рахунок паспортизації та енергоаудиту енергетичного обладнання, впровадження автоматизованих систем обліку витрат енергоносіїв.

 

2015-2019 роки

МКП “Миколаївводоканал”, ОКП “Миколаївоблтеплоенерго”, ПАТ “Миколаївська ТЕЦ”, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

24. Формування єдиної системи моніторингу і контролю за ефективним використанням паливно-енергетичних ресурсів.

 

2015-2019 рр.

МКП “Миколаївводоканал”, ОКП “Миколаївоблтеплоенерго”, ПАТ “Миколаївська ТЕЦ”, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради

 

 

25. Впровадження технологій альтернативного виробництва теплової енергії та електроопалення.

 

2015-2019 рр.

ОКП “Миколаївоблтеплоенерго”, ПАТ “Миколаївська ТЕЦ”

 

 

26. Диспетчеризація джерел теплової енергії.

 

2015-2019 рр.

ОКП “Миколаївоблтеплоенерго”, ПАТ “Миколаївська ТЕЦ”

 

 

РОЗДІЛ 4. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ

 

Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок державного, обласного та міського бюджетів, інвесторів, кредитних ресурсів, українських, місцевих та міжнародних донорських грантів, приватних підприємців, коштів населення та інших.

Фінансування заходів Програми здійснюватиметься у межах видатків, що передбачаються у державному та місцевому бюджетах головними розпорядниками коштів, відповідальними за її виконання. Обсяг бюджетних коштів визначається щороку, виходячи з фінансової можливості бюджету.

 

РОЗДІЛ 5. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ПРОГРАМИ

 

Реалізація Програми дозволить:

- підвищити рівень і якість житлово-комунальних послуг, забезпечити надійну роботу інженерних систем життєзабезпечення;

- забезпечити господарську самостійність підприємств житлово-комунального господарства, їх відповідальність за якість обслуговування населення;

- перебороти критичний рівень зносу основних фондів житлово-комунального господарства;

- зменшити нераціональні витрати матеріальних і енергетичних ресурсів, створити економічний механізм стимуляції економії паливно-енергетичних ресурсів;

- мінімізувати технологічний вплив ЖКГ на навколишнє середовище і людину в цілому;

- залучити додаткові інвестиції надходження на вирішення проблемних питань у міському господарстві;

- стимулювати розвиток ОСН та ОСББ, створення ОСББ в будинках комунальної власності міста до 70%;

- розвивати конкурентне середовище на ринку житлово-комунальних послуг.

 

РОЗДІЛ 6. КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ

 

Контроль за виконанням цієї Програми покласти на постійні комісії міської ради: з питань економічної політики, планування, бюджету та фінансів, з питань житлово-комунального господарства та благоустрою міста, з питань управління комунальною власністю міста.

Громадський контроль за ходом виконання Програми здійснюється експертно-громадською радою при виконавчому комітеті Миколаївської міської ради, а також представниками громадських організацій, статутом яких передбачено провадження діяльності у сфері житлово-комунальних послуг.

Виконкому міської ради, департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, адміністраціям районів Миколаївської міської ради, управлінням та відділам, керівникам житлово-комунальних підприємств, що перебувають у комунальній власності міста, забезпечити безумовне виконання Програми реформування та розвитку житлово-комунального господарства м. Миколаєва на 2015-2019 роки та щорічно, до 1 лютого, інформувати міську раду про хід її виконання.

Контроль за використанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється у встановленому порядку.